INFORMACIÓ GENERAL
Formació destinada a tècnics i tècniques d’entitats esportives homologades englobada dins el calendari de formacions de caràcter transversal. La formació serà certificada per l’Escola Catalana de l’Esport com a formació contínua, sempre i quan es completin un mínim de 10 hores en el conjunt de formacions.
Una formació pràctica en eines i estratègies que permetin atendre la diversitat en els seus grups esportius i poder-ho utilitzar en les seves sessions i/o entrenaments.
La formació pretén conèixer des de dinàmiques adequades, fins a materials i recursos per poder generar espais que donin resposta a la diversitat funcional.
La formació només es realitzarà si es garanteix un mínim d’assistència (10 persones)
GUIÓ XERRADA
Introducció: Marc conceptual i inspiració
- Breu introducció sobre la sessió i els seus objectius: dotar entrenadors i entrenadores d’eines pràctiques per adaptar activitats esportives i promoure la inclusió.
- Què vol dir inclusió en l’esport?
- Conceptes clau: esport adaptat, inclusiu i accessible.
- Beneficis de l’esport inclusiu: cohesió de grup, desenvolupament personal i aprenentatge cooperatiu.
- Exemples inspiradors d’esports adaptats a diverses necessitats (física, cognitiva, sensorial).
Objectiu: Sensibilitzar sobre la importància d’incloure l’esport i establir el marc teòric per a la pràctica.
El joc inclusiu en acció
- Dinàmica 1: El joc sensibilitzador
- Proposta de sensibilització a través del joc.
- Reflexió compartida per extreure les primeres estratègies inclusives.
- Dinàmica 2: Reptes motrius inclusius
- Proposta d’activitats i circuits que fomentin la inclusió, com ara jocs de coordinació o equilibris amb dificultats adaptades.
- Experimentació amb materials alternatius (ex.: pilotes tàctils, cintes elàstiques).
- Generació de propostes pràctiques que els entrenadors puguin portar al seu dia a dia.
- Dinàmica 3. Adaptació de jocs coneguts
- Selecció d’un joc o esport tradicional (ex.: voleibol, futbol).
- Aplicació d’adaptacions senzilles en temps real per fer-lo inclusiu. Reflexió: com les adaptacions milloren la participació i la inclusió. Es pot crear la proposta universal?
Objectiu: Equipar els entrenadors amb recursos aplicables i fomentar la seva creativitat en les activitats esportives que realitzen a les seves entitats com a eina per generar propostes inclusives.
Tancament: Recursos i compromís pràctic
- Recopilació de recursos útils:
- Llistat de recursos (guies d’adaptació, materials accessibles, formacions específiques).
- Exemples d’exercicis i jocs adaptats.
- Valoració i reflexió final:
- Posada en comú per generar idees compartides.
- Breu enquesta o dinàmica participativa per valorar la sessió i identificar necessitats futures.
FORMADORA: ÍNGRID LAFUENTE
Gerent de la FECPC durant 20 anys (1998-2018) i actual responsable de formació i projectes de canvi social a la mateixa entitat. Formadora de formadors en l’àmbit de l’activitat física, l’esport i l’educació física inclusiva. Psicopedagoga i mestra d’educació física (MEF); així com, especialitzada en suports a la inclusió educativa i social. Apassionada de l’esport com a eina de canvi social i defensora de fer arribar a tothom l’activitat física en condicions de qualitat, des de la base a l’esport de competició.
Podeu contactar amb nosaltres a través de:
formacio@esportaldiabcn.cat
Formació | Preu | Reserva |
---|---|---|
Formació continuada - L'esport com a eina d'inclusió (Ingrid Lafuente) | 0 € |